NL

Europe: EN

Belgium: FR | NL

France: FR

Germany: DE

Greek: GR

Italy: IT

Netherlands: NL

Polish: PL

Spain: ES

Sweden: SE

Del Monte Europe suggests not to deprive yourself

Stel jezelf niet achter

Mensen die regelmatig sporten hebben minder kans om deze ziekten te ontwikkelen:

  • Hartklachten
  • Diabetes
  • Hoge bloeddruk
  • Verhoogde cholesterolspiegel
  • Sommige soorten kanker
  • Botontkalking

 

Mensen die regelmatig sporten hebben meer kans om:

  • Een gezond gewicht te behouden
  • De pijn en zwellingen van artritis onder controle te houden
  • Gezonde spieren te behouden
  • Een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen te hebben
  • De dagelijkse activiteiten te blijven uitvoeren als men ouder wordt
  • Een beter gevoel van welzijn en een goede gezondheid te ervaren

 

Mensen die sporten kennen het gevoel van vrijheid die het bewegen hen geeft, het gevoel van voldoening als men een lange wandeling of zware workout heeft volbracht. 

Degenen die de beloning van een regelmatige fysieke activiteit niet kennen blijven echter sceptisch. Maar hoe kan zoals simpels als lichaamsbeweging niet alleen vandaag je leven verbeteren, maar morgen misschien zelfs redden?

Onderzoekers hebben jarenlang gezocht naar het antwoord op deze vraag. In 1996 werd het eerste Surgeon’s General Report on Physical Activity gepubliceerd, waarin de details werden vrijgegeven van het onderzoek naar de voordelen van lichaamsbeweging. Het rapport gaat verder dan de standaard “het voelt gewoon goed” reden voor lichaamsbeweging.

Wat volgt zijn de conclusies van het jarenlange onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van fysieke activiteiten.

 

Voor wie is lichaamsbeweging goed?

Terwijl niet alle vormen van lichaamsbeweging geschikt zijn voor iedereen, kan iedereen wel zijn voordeel halen uit een bepaalde vorm van beweging. Uiteindelijk blijft beweging niet beperkt tot alleen hardlopen of aerobics. 

Je kunt bewegen in het water, of zittend op een stoel. Je kunt softballen of squashen, gaan in-line skaten of zelfs twee rondjes om het winkelcentrum lopen, op voorwaarde dat je niet de hele tijd in de etalages gaat staan kijken. En als je denkt dat stijldansen of tuinieren niet tot bewegen behoren moet je nog eens goed nadenken.

 

Hoeveel moet je bewegen?

Hoeveel men beweegt is een individuele keuze, maar verschillende onderzoeken geven aan dat urenlang intensief sporten niet nodig is om de voordelen van bewegen te ervaren. Gezondheidsspecialisten adviseren voor de meeste volwassenen minimaal 30 minuten gematigde lichaamsbeweging op de meeste dagen in de week.

Met gematigde beweging bedoelen we beweging die de hartslag laat stijgen en het bloed sneller laat doorstromen zonder dat je buiten adem of uitgeput raakt. Dus, in plaats van het reserveren van een groot deel van je tijd, volstaat het om 10 minuten te wandelen tijdens de lunch en 20 minuten na het avondeten. Voor degenen die het willen kan het bewegen met een hogere intensiteit gedurende een langere periode zelfs nog grotere voordelen voor je gezondheid opleveren.

Minder belangrijk dan de intensiteit of de duur van de beweging is je toewijding voor een bepaalde dagelijkse vorm van lichaamsbeweging, of je je nu richt op aerobics, krachttraining of training gericht op souplesse. Al snel zullen de opwekkendheid van beweging  en de zelfverwezenlijking die door een betere conditie en sterkere gezondheid wordt veroorzaakt je een verslavend gevoel geven.

Maak je geen zorgen. Dit gaat weer voorbij. Dus wordt het geen tijd om te beginnen?

x